Science fiction

Science fiction

Era Mroku - Bartosz AdamiakEra Mroku

Witajcie w grodzie Tomwil, gdzie równie łatwo stracić życie dla paru goliatów, jak i spotkać babę z trzema cycami. A i gdy fortuna się do ciebie uśmiechnie, to też źle, bo uwagę na siebie przyciągniesz psychopatów sprawujących władzę. Jeśliś bystry, tu spełnisz swoje sny. Więcej informacji

pobierz pdf Zobacz inne ebooki

Science fiction czyli fantastyka naukowa, to jeden z trzech głównych nurtów fantastyki. Od fantasy odróżniają ją realia (dominuje przyszłość) oraz rodzaj motywów nienaturalnych (nowoczesne technologie).

Zgodnie ze swoją nazwą, fantastyka naukowa pierwotnie skupiała się na zagadnieniach związanych z nauką, szczególnie na technologiach przyszłości, takich jak sztuczna inteligencja, autonomiczne roboty humanoidalne czy podróże kosmiczne. Samo powstanie i rozkwit fantastyki naukowej ściśle wiąże się z rozwojem nauki i osiągnięciami technologicznym (np. większość historii o UFO powiązana jest z tajnymi eksperymentami armii amerykańskiej czy hitlerowskich Niemiec).

Sam termin science fiction spopularyzowany został w latach 20-tych XX wieku przez Hugo Gernsbacka – amerykańskiego wydawcę pulpowych czasopism science fiction, takich jak Amazing Stories czy Science Wonder Stories. To od jego imienia pochodzi nazwa prestiżowej nagrody Hugo, która od 1953 roku wręczana jest najwybitniejszym twórcom sci-fi.

Podgatunki science fiction

Podobnie jak w przypadku fantasy, również i w obrębie science fiction przez lata wykształciło się kilkanaście podgatunków, które różnią się pomiędzy sobą pewnymi charakterystycznymi cechami.

Hard science fiction

To inaczej twarda fantastyka naukowa. Kładzie ona szczególny nacisk na aspekty technologiczne i naukowe. Wśród twórców utożsamianych z tym nurtem wymienić należy Issaca Asimova, Stanisława Lema czy Arthura C. Clarke.

Space opera

To z kolei odmiana dużo lżejsza i przystępniejsza, nawet dla odbiorcy głównonurtowego. Sama nazwa space opera pochodzi od terminu soap opera (opera mydlana), którym dawniej określano cykliczne słuchowiska radiowe, a wraz z rozwojem telewizji, także i seriale obyczajowe. Do najbardziej znanych przedstawicieli space opery zaliczyć można sagę Gwiezdne wojny czy Star Trek.

Czytaj także: Fantastyka książki

Dystopia

Skupia się na przedstawianiu mrocznych, pesymistycznych wizji przyszłości, w których pojawiają się złe, autorytarne rządy lub korporacje, wolność człowieka jest zagrożona lub całkowicie zdominowana przez system albo technologie. Przykładem świata dystopijnego może być ten przedstawiony w powieści Fahrenheit 451 Raya Bradbury`ego.

Cyberpunk

Jest nurtem, który szczególnie rozwinął się w latach 80-tych XX wieku, kiedy to do powszechnego użytku coraz częściej trafiały komputery domowe. Często światy cyberpunkowe mają dystopijny charakter, jednak sama dystopia jest jedynie tłem, zaś na pierwszy plan wysuwają się wątki związane z technologią, wszczepami neuronowymi, hackowaniem, ale także i samym człowiekiem. Najbardziej znane nazwisko to chyba William Gibson.

Steampunk

W przeciwieństwie do większości podgatunków science fiction, steampunk nie skupia się na przyszłości, ale na przeszłości – najczęściej na epoce wiktoriańskiej. Jednak również stawia duży nacisk na naukę i technologię, ale często w jej alternatywnej wersji – wykorzystanie maszyn parowych np. do tworzenia komputerów, robotów czy pojazdów kosmicznych.

Fantastyka postapokaliptyczna (postapo)

Podgatunek skupiający się na losach ludzkości po zagładzie lub katastrofie. Wątki technologiczne bywają odsunięte na dalszy plan, jednak przeważnie akcja dzieje się w bliższej lub dalszej przyszłości. Pierwotnie podgatunek bardzo mocno związany z zimną wojną i rozwojem broni atomowej. Przedstawiciele post apo: Listonosz (David Brin), Głowa Kasandry (Marek Baraniecki), Metro 2033 (Dimitrij Głuchowski), Droga (Cormac McCarthy).

Photo by Zoltan Tasi on Unsplash
0 Udostępnień