Fantasy

Fantasy

Podziemny Wrocław: Kto wysysa krew w Breslau?Podziemny Wrocław: Kto wysysa krew w Breslau?

Znaleziono trupa. Konkretnie, to znaleziono tego trupa nad ranem, gdy nad ośnieżonymi trotuarami unosiła się mgła. Gliniarze mieli nie lada problem, gdyż na miejsce zbrodni musieli dostarczyć inspektora Wiesława Kulickiego (pseudonim Towarzysz). Więcej informacji

pobierz pdf Zobacz inne ebooki

Fantasy jest to jeden z trzech głównych nurtów fantastyki. Od pozostałych, czyli science fiction (fantastyka naukowa) oraz horroru, odróżnia ją tematyka, motywy, czas akcji czy schematy postaci.

Czytaj także: Książki fantasy do pobrania za darmo

Cechy gatunku

Dominującym elementem gatunku są rozliczne podobieństwa/nawiązania do czasów przeszłych: wczesnego średniowiecza, średniowiecza czy starożytności. Z reguły w fantasy rzadko pojawia się nowoczesna technologia, a elementy nadprzyrodzone opierają się raczej na magii. Klasycznymi elementami występującymi powszechnie w fantasy są: smoki, wiedźmy, czarodzieje, elfy, krasnoludy oraz inne fikcyjne rasy. Fantasy też niejednokrotnie czerpie pełnymi garściami z rozmaitych mitologii: greckiej, nordyckiej, germańskiej, celtyckiej czy słowiańskiej (Wiedźmin).

Literaturę fantasy można porównać do baśni i bajek, jednak jest wyraźnie skierowana do starszego odbiorcy (lub młodzieży). Z reguły pozbawiona jest infantylności i prostego języka charakterystycznego dla bajek, za to nierzadko pojawia się w niej dużo przemocy, brutalności, wulgaryzmów czy seksu.

Czytaj także: Premiera listopadowa: Palladyni wina i miecza

Podgatunki fantasy

Przez lata w obrębie fantasy wykształciło się wiele podgatunków, które odróżniają się pomiędzy sobą nasyceniem pewnych cech charakterystycznych. Wśród najpopularniejszych wymienić można: low fantasy (fantastyka historyczna, o niskim nasyceniu magią np. cykl Odrodzone królestwo Elżbiety Cherezińskiej), high fantasy (wysoka fantasy, z dużym nasyceniem elementów nadprzyrodzonych np. Władca pierścieni J.R.R. Tolkiena czy książki Raymonda E. Feista), Urban fantasy (elementy fantasy wplecione w realia wielkomiejskie np. Amerykańscy Bogowie Neila Gainmana czy Grimm City Jakuba Ćwieka) czy też dark fantasy, które w pewnym stopniu przenika się z horrorem (H.P. Lovecraft).

Czytaj także: Fantastyka książki

Wyróżnia się także space fantasy, która bardzo mocno przenika się ze space operą zaliczaną już do science fiction. I właściwie jednoznaczne przypisanie niektórych dzień sprawia dziś wiele trudności i kontrowersji – dla niektórych Gwiezdne wojny to space fantasy, ponieważ jest tam położony bardzo niski nacisk na warstwę naukową, a duży na magię (moc). Zaś dla innych Gwiezdne wojny to wręcz definicja space opery, a więc zdecydowanie science fiction.

Przykłady

  • Robert E. Howard – cykl o Conanie
  • Andre Norton – cykl Estcarp
  • Ursula Le Guin – cykl o Ziemiomorzu
  • Roger Zelazny – Kroniki Amberu
  • J.R.R. Tolkien – Hobbit, Władca pierścieni
  • Piers Anthony – cykl Xanth
  • Terry Pratchett – Świat Dysku (cykl)
  • Andrzej Sapkowski – cykl o Wiedźminie
  • Robin Hobb – cykl Skrytobójcy
  • George R.R. Martin – cykl Pieśń Lodu i Ognia
  • William King – cykl Przygody Gotreka i Felixa
  • Robert M. Wegner – cykl Opowieści z meekhańskiego pogranicza
Photo by Joanna Nix on Unsplash
0 Udostępnień